דפים

יום שישי, 30 בדצמבר 2011

גיא וזהבה פריימן

על החנוכיה מתרמילי רובה
חנוכייה בעלת תשעה קנים, צבועה בכסף. הקנים בנויים מתרמילי רובה שבראשם נורות חשמל. הבסיס בנוי מחצאי תרמילים, והקן בנוי מתרמילי תותח או כלי נשק אחר. החנוכייה נועדה להדלקה בחג החנוכה, זכר לגבורת המכבים וגבורתו של סבא רבא שלי ואבא של סבתי. סבא רבא משה בורוביק היה מראשוני הכבאים במכבי- אש בת"א. את עבודתו התחיל בשנת 1933.   באותם ימים הייתה מכונית כיבוי אחת שנקראה "מאירה", שאיתה יצאו הכבאים לכבות שריפות (המכונית מוצגת לראווה במוזיאון ארץ ישראל בת"א).  בשנת 1936, בזמן השלטון הבריטי פרצו המאורעות והתפרעויות הערבים ביפו. הערבים הציתו את מחסני הסחורות של היהודים ביפו (ששם התרכז כל המסחר היהודי) ועל הכבאים הוטל לנסוע לשם לכבות את השריפות. האנגלים נהגו ללוות את הכבאיות עם מכונית משטרה כדי להגן על הכבאים מפני הערבים. במהלך הכיבוי נעלמו השוטרים האנגלים והפקירו את הכבאים. תוך סכנת נפשות עבד סבא ולא פעם ביציאתו מהבית לעבודה היה שואל את עצמו, האם הוא יחזור חי הביתה.
במלחמת השחרור עם כיבוש הערים לוד ורמלה ביולי 1948, נשלח סבא משה עם מכונית הכיבוי לשם (סבתא זהבה איננה זוכרת לאיזו מטרה). סבתא זהבה שהייתה אז בת 11 שנים הצטרפה אל אביה משה. הערים היו הרוסות, שרידי אש נראו בכל מקום, ותרמילי כדורים היו פזורים בכל מקום. סבא רבא משה אסף למזכרת תרמילי רובים.
סבא רבא משה היה יצירתי מאוד והצטיין בעבודות כפיים. יום אחד הביט סבא משה על אוסף הכדורים שהיו בידיו והחליט לנסות "לבנות" מהם חנוכייה והנה היא לפניכם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה